perjantai 6. lokakuuta 2017

Kirsin penkki tarina

Kirsin treeni tarina. Oletteko nähneet sen? Oletteko kuulleet siitä?  Annetaan Kirsin kertoa ja näyttää itse:  "Ensimmäiset penkkikisat käyty ja merkkipenkistä 45 kg. Kiitos valmentaja Tommille ja Elixia Onkiniemelle onnistuneesta piikkauksesta kisoihin.

EM-kisojen ( painonnoston masters ) 14.8. jälkeen viikon treenihuili ja sen jälkeen 4 viikon kisaohjelmalla irtosi videolla nähtävät suoritteet ( 5.30 kohdasta 45 kg penkki ).
Harjoitukset jatkuvat ja tavoitteena penkata 50 kg."



tiistai 3. lokakuuta 2017

Annin treeni tarina: Hyvinvointia, hauskanpitoa ja hyviä tuloksia

Työkaverini pysäytti minut parisen viikkoa takaperin ja sanoi kuulleensa, että olen aloittanut salitreenit. Kerroin innostuneena, että näin on, johon hän tokaisi toivovansa, että löytäisi itsekin lajin, johon voisi hurahtaa. Minäkin toivoin vielä reilu vuosi sitten.
Toivosta ei kuitenkaan tuntunut olevan käytännön hyötyä, sillä tuskailin 40 kriisin jälkimainingeissa etsien lajia, jossa voisin kehittyä mutta jonka oppimiseen ei menisi montaa vuotta. Lapsena ja teininä mm. pikajuoksua, kuulantyöntöä, voimistelua ja lentopalloa harrastaneena tiesin vahvuuteni ja heikkouteni ja niitä halusin päästä vielä kehittämään. Viimeiset kymmenkunta vuotta olen harrastanut aktiivisesti ja säännöllisesti hyötyliikuntaa (kävely, pyöräily, pihatyöt ja halonhakkuu) sekä kolmessa eri liikuntakeskuksessa balancea, pumppia, cardio plussaa ja corea yms. yms. mutta jostain syystä olen kokenut, että niissä ei saa laittaa itseään tarpeeksi likoon ja että jotain oleellista treenaamisesta on puuttunut.
Lokakuussa 2016 työpaikkani TAKK ja Elixia tarjosivat halukkaille mahdollisuuden yhteen ryhmäliikuntasessioon ja kahteen PT-treeniin. Tarjous kolahti minuun heti, sillä jossain alitajunnan syövereissä koin, että nyt tai ei koskaan. Aiemmat pari salitreenikokeiluani olivat tuntuneet pakkopullalta; aika kului salilaitteiden säätämiseen ja oikeiden painojen etsimiseen. Eikä liikkeiden tekniikoista tai toistomääristä ollut tarkkaa käsitystä, saati siitä, mitä liikkeitä ylipäätään kannattaisi tehdä. Kuittasin tutustumiskäynnin käytetyksi heti ja marraskuussa alkoivat PT-treenit. Sen koomin ei tarvinnut enää toivoa – hurahdus oli tapahtunut !
PT-treenien alkuaikana kartoitettiin lähtötasoa, kuulosteltiin kuntoa sekä keskusteltiin toiveista ja tavoitteista. Siitä lähtien PT-Tommi on tehnyt treeniohjelmia kolmeksi viikoiksi, on treenattu kerran viikossa yhdessä ja minä itsekseni kahdesti viikossa. Monipuoliset ja vaihtelevat  juuri sitä mitä toivoinkin) ohjelmani sisältävät enimmäkseen vapailla painoilla tehtäviä perusliikkeitä ts. maastavetoa, penkkipunnerrusta, vauhtipunnerrusta ja jalkakyykkyä. Lisävaihtelua ja -mielekkyyttä ohjelmiin ovat tuoneet mm. punnerrus, dippi, kahvakuulaliikkeet, lankut, hypyt sekä tämänhetkinen suosikkini tankosarja. Salitreenin lisäksi olen käynyt silloin tällöin ryhmäliikunnassa mm. core, cardio plus, venyttely ja jooga sekä jatkanut arkista hyötyliikkumista.
Vuodessa savutetut nousujohteiset tulokset tiivistyvät 3H:hon:
ü HYVINVOINTI: energinen ja reipas olo ylipäätään, euforinen olo treenin jälkeen ja lähes meditatiivinen olo keskittymistä vaativien liikkeiden aikana – eikä kiinteytyvä kroppakaan ole hyvinvoinnin este
ü HAUSKANPITO: Salille on aina mukava mennä ja on palkitsevaa kehittyä ja oppia uutta lajista, ruokavaliosta, kehon toiminnasta sekä omasta itsestä.
ü HYVÄT TULOKSET: 100 kg maastaveto, 3 leukaa ja penkkipunnerrus about 50 kg.
Lisäksi, pikajuoksemisen ilo ja helppous on löytynyt vuosikymmenien jälkeen.
Lopuksi sananen PT-Tommista, jonka rooli on ollut ratkaiseva, etenkin siitä syystä, että Tommin ohjaustyyli on keskusteleva ja asiakkaan 100% huomioiva. Liian neuvotteleva hän ei kuitenkaan ole, sillä hän on hyvin tarkka ja vaativakin, kun on kyse oikeasta tekniikasta tai riittävästä toistomäärästä. Arvostan suuresti tällaista ammattimaista, asiallista mutta joustavaa tyyliä. Kovistelevampi orjapiiskuri-tyyppinen ratkaisu olisi karkottanut minut (Onkiniemen valoisista ja avarista) tiloista ensimmäisen PT-treenin jälkeen vuosi sitten.
Antoisia treenejä niin aloittelijoille kuin konkareillekin!
Anni Niva
Maitokannu- joukkuekisamestari vm. 1986
Nykyinen ja tuleva harrastelijavoimailija

tiistai 19. syyskuuta 2017

Vahvin MM 2017

Voimamiesten Vahvin MM 2017 Järjestettiin Hämeenlinnassa toistamiseen. Kilpailin alle 80 kg sarjassa. Kilpailut järjesti Suomen Voimalajiliitto ja noissa kilpailuissa on WADA:n doping kontrolli eli kilpailuissa ja harjoituskaudella oikeasti testataan. Tuo sopii läpi elämän puhtaasti urheilleelle.

Vahvin MM rekanveto. Kuva: Suomen Voimalajiliitto / Tomi Jokela
Conan - pyörä. Don't triceps, unless you don't have biceps! 
80 kg finaalissa 4 brittiä ja 2 suomalaista ( oikealla ) 
9.9 4 lajin karsinnasta pääsin 10.9 3 lajin finaaliin, joka oli tavoitteeni. Mukavasti paransin taas aikaisemmista kisoista suorituksia 3:ssa karsinta lajissa. Seuraavan päivän finaalissa eivät enää voimat riittäneet ja tipahdin 6 sijalle. Päivän 1 päätteeksi olin vain pari pistettä mitallista. Muutaman heikkouden, kun saan vielä vahvistettua tässä, niin hyvä tulee. Onpahan syytä käydä palloilemassa treenisalilla ja jatkaa harrastusta.


perjantai 4. elokuuta 2017

Vahvin sm kisat 2017

Toukokuun lopulla kävin Kannuksella painoluokkien vahvin sm kisoissa kilpailemassa alle 80 kg sarjassa. Kilpailuun valmistautuminen meni hyvin ja sain ajoitettua hyvän kunnon kisoihin. Kisoissa oli ensin 3 lajin karsinta, jonka jälkeen 6 parasta pääsi 3 lajin finaaliin.

Liikkeelle lähdettiin rekanvedosta, joka liikkui itsellä noin sekunti per metri vauhtia.

Rekanveto 2016 vuoden sm kisoista
Seuraavaksi oli vuorossa viikinkipunnerrus, jota en ollut tehnyt koskaan aiemmin. Painoa oli 80 kiloa + puomi, joka painoi muistaakseni 30 kiloa ja tuolla maksimitoistot. Tein 12 toistoa.

Viikinkipunnerrus


Viimeinen karsintalaji oli conan pyörä. Painoa laitettiin 220 kg ja tuo sylissä sai pyörittää ympyrää, niin kauan, kuin pystyi. Itsellä meni 4,75 kierrosta.

Conan pyörä vuodelta 2016 


Karsintojen jälkeen kuulutettiin finaaliin päässeet ja mukavasti yllätyin, kun olin sijalla 3. Kilpailijoita oli kuitenkin 14 vahvaa miestä. Kilpailu oli tasainen ja karsinta ei sallinut yhtään heikkouksia ja kaikissa lajeissa piti sijoittua hyvin tai tipuit.

3 Lajin finaaliin kuului tukinnoston maksimi last man standing tyyliin, farmarisalkkujen ( yhteispaino 240 kg ) kannattelu ja yhdistelmälaji: Ankkakävely ( en muista painoa ) ja yli 300 kg renkaanpyöritys. Finaalissa oli sama teema, kuin karsinnassa eli heikkoudet ja virheet kostautuivat. Tipahdin 3 sijalta 6 sijalle ja vain puolen pisteen erolla 5 sijaan. Finaalissa tuli 2 kompastusta: 1. Tukinnoston punnerrusvaiheessa lantio jäi liian taakse ja tottakai voimaa myös puuttui 2. Renkaan pyörityksessä ( joka on normaalisti hyvä laji minulle ) ei oma kenkä pitänyt alustassa ollenkaan. Hyviä puolia finaalista löytyi 240 kg kannattelun oma ennätys 40 sekuntia ja risat ( jolla taisin silti olla vasta 5 ) ja ankkakävely, joka meni ykkösellä maaliin ilman pudotuksia.

Nyt tässä odotellaan, että tuleeko viime vuoden tapaan varasijalta kutsua seuraaviin kisoihin vai jatketaanko harjoituksia ( voimaa tarttiis saada lisää ). Nuo seuraavat kisat näkyvät Cmorelta syyskuussa.

Kuvat: Suomen voimalajiliitto / Tapani Poikela ja Uolevi Laine.


Kiitos lukemisesta ja hyviä treenejä!




















sunnuntai 2. heinäkuuta 2017

Rautaiset pakarat / Ass of steel!

Seuraavassa 3 simppeliä liikettä lantion seudulle, jotka huomioi hyvin myös pienen ja keskimmäisen pakaralihaksen, tuomaan tasapainoa lantioon. Olen käyttänyt näitä liikkeitä paljon mm. Ilveksen junnu kiekkoilijoiden kesätreeneissä, voimailijoille, eläkeläisille, kuntouttavassa työssä ( ennen leikkauksia ja leikkausten jälkeen ) jne. Liikkeet siis sopivat lyhykäisyydessään kaikkien ohjelmaan.


Videon liikkeet sopivat yksilöstä riippuen vaikkapa lämmittelyksi 1 - 2 kierroksella 10 - 20 toistolla.

Miksi? Koska liike lähtee lantiosta.

sunnuntai 25. kesäkuuta 2017

Toiminnallinen treeni

Toiminnallisesta treenistä on pitänyt kirjoittaa jo aikoja sitten, mutta asiaa olisi tullut niin paljon, että ei olisi jaksanut näpytellä. Onneksi löysin sattumalta youtubesta Joe Defrancon videon, joka hoitaa homman maaliin niin hyvin, että ei itse tarvitse:









sunnuntai 18. kesäkuuta 2017

Treeni järkeväksi, treeni järjestelmälliseksi

Yksi asia jota itse en voi sietää on "treeni tyhmyys". Mitä tällä tarkoitan? Tarkoitan niitä haitallisia treenejä ja ajattelutapoja harjoittelusta. Varmasti kaikki on näihin joskus syyllistynyt, mutta jos syyllistyy jatkuvasti, eikä ota mistään oppia, niin se on typeryyttä parhaimmillaan ja siksi siitä nyt kirjoitan, koska se tulee aiheuttamaan henkilökohtaisen haitan lisäksi mm. sairaspoissaoloja ja muita kuluja. Nytkin tiedän henkilöitä, ketkä ovat parhaillaan pitkällä sairaslomalla, koska ajattelutapa on "vain kova treeni merkitsee!". Toinen hyvä esimerkki on, kun välistä kuulee "lihakset ovat ihan sairaan kipeät ja on täytynyt ottaa särkylääkettä, joten on treeni kyllä ollut tehokas ja mennyt perille". Treeni on mennyt perille, kun harjoittelussa tapahtuu nousujohteisuutta, joka vaatii hiukan pidempää aikaväliä, että sen huomaa, kuin yksi treeni. Tottakai treenin kuuluu olla kovaa ja kuuluu tuntua, mutta siinä kuuluu olla JÄRKI ja sen kuuluu RAKENTUA SYSTEMAATTISESTI YLÖSPÄIN. Randomit teot ruokkivat random tuloksia.

Järjestelmällisessä treenimallissa kuuluu huomioida tiettyjä asioita, joista kirjoitan pian lisää. Siihen asti muista: Treenaa kovaa, treenaa järkevästi!