sunnuntai 1. huhtikuuta 2018

Treenien rakenne muuttuu

Kun kokemusta on karttunut lisää valmentajana, niin olen huomannut, että seuraavat muutokset johtavat parempiin tuloksiin:

1. Keskitytään enemmänkin puhumaan treenistä. Jutustelu ja pohdiskelu "mitä kaikkea voisikaan saavuttaa" aiheesta on paljon mielekkäämpää, kuin itse treenaaminen. Aion käydä aiheeseen liittyen myös yhden viikonlopun kestävän kurssin.

2. Alan juomaan enemmän kahvia samalla, kun ohjaan asiakkaita -> puhun paljon vähemmän. Tykkään juoda kahvia, mutta samaan aikaan on vaikea puhua. Tässä kohtaa pääsen toteuttamaan myös yhtä haaveammattiani eli kahvinmaistajaa...

3. Treeneissä aletaan panostamaan enemmän toiminnallisuuteen: Aletaan keskittymään enemmän tasapainoharjoitteisiin ja jätetään kuormien käyttö vähemmälle. Eihän esim. maastaveto ole toiminnallinen liike, vaan nimenomaan epätasaisella alustalla harjoittelu, koska myös maasta tulee epätasainen, kuten bosupallosta, jos maa muuttuu joskus pomppulinnaksi eli tämä on samalla "tulevaisuuden spesifiä toiminnallista harjoittelua".


maanantai 12. helmikuuta 2018

Lihava leuka

Ns. "fat chin" eli lihava leuka on ongelma, johon törmään päivittäin työssäni. Nyt ei kuitenkaan ole kyse siitä leuasta, vaan paksulla tangolla tai FatGripzeillä tehdystä leuanvedosta, joka tuo mukavasti haastetta normaaliin suoritukseen. Yleisestikkin paksulla tangolla treenaaminen kehittää puristusvoimaa ja käden lihaksia nopeasti.

Käytän FatGripzejä asiakkaitteni kanssa mm. seuraavin liikkein / tyylein:

- Leuanvedoissa
- Hauiskäännöissä
- Punnerruksissa
- Silloin tällöin tehtynä lisämausteena
- Jaksoittain on off tyyliin: 3-4 vko  on 3-4 vko off tai pidemmillä jaksoilla.
- Lämmittelysarjoissa:  FatGripzeillä lämmittely ja pääsarjoihin normi suoritukset, leuoissa, maastavedoissa, punnerruksissa, hauiskäännöissä.. ( toimii hyvin myös totutellessa näihin ).

Alkuun ei kannata ahnehtia, vaan totuttele paksujen tankojen käyttöön pikkuhiljaa ja mieluusti ammattilaisen ohjeistuksien mukaan.


lauantai 10. helmikuuta 2018

Hyvä dokumentti

Näin olympialaisten aikaan suosittelen katsomaan "käry" dokumentin. Dokumentti paljastaa hyvin rehellisesti urheilun monet kasvot: https://www.allflicks.fi/elokuvat/80168079/

lauantai 27. tammikuuta 2018

Palautetta PT treeneistä

Hetki sitten Anni kirjoitti treenitarinan. jossa mainitsi 50 kilon penkin, 3 leukaa ja 100 kilon maastavedon. Eilen otettiin 60 kiloa kapeammalta penkiltä ja edellisellä viikolla punnerrettiin jalkavauhdin kanssa pään päälle 52,5 kg. Mukavaa tulosta lyhyessä ajassa, vaikka jouluna tuli hyvin huilailtua. Treenit ovat jatkuneet maltillisilla max. 3 x vko määrillä.

"Suosittelen kaikille tätä monipuolista ja sopivasti haastavaa harrastusta/melkeinpä elämäntapaa!" 

Annin viimevuoden treenitarina oli muuten blogini vuoden luetuin teksti: https://liikunko.blogspot.fi/2017/10/annin-treeni-tarina-hyvinvointia.html

torstai 18. tammikuuta 2018

Yhdellä kädellä 190 kiloa maastaveto

Arton 1 - kädellä maastavedon yli sata kiloa oman kehonpainon tarina:
Moni olisi luovuttanut täysin, jos ei olisi päässyt painoluokkaansa punnituksessa. Tässä tapauksessa sarja olisi ollut alle 80 kiloa voimamiehet. Arto ei päässyt painoon, kun oli tullut varasijalta kilpailuihin, eikä ihan ollut lyhyellä varoituksella saanut painoaan tiputettua painoluokan lukemiin. Punnituksen jälkeen oli kysytty pettyneeltä mieheltä, että "tule seuraavan päivän alle 93 kiloisten otevoimailijoiden kisoihin?" Tuohon oli paikka ansaittu myös aiemmissa kilpailuissa.
Kilpailtuani itse voimamiesten sarjassa huomasin Arton valmistautuvan otekisoihin. Kysyin, että "veditkö tosiaan 170 kiloa yhdellä kädellä maasta aiemmin?" Oli kuulemma vetänyt ja tuohan on kelle vaan kova tulos, etenkin noin kevyelle urheilijalle.
Hiukan taisi olla hampaankolossa Artolla jotain, kun pian alkaneen otevoimakisan yhdessä lajissa, 1-käden maastavedossa nousi ennätys 190 kiloa. Ihan hyvin WADA:n doping testatulta puhtaalta urheilijalta. 

Lähetys tuli Cmorelta myöhemmin koosteena ja kyllä ihmetytti, kun tuo ei mahtunut mukaan. Onneksi instagramissa näkyy kyseinen suoritus: https://www.instagram.com/p/BZtVcvUgsc1/?taken-by=arde.st85 

torstai 9. marraskuuta 2017

Kuinka verkkovalmennukseni toimii?

Kuinka verkkovalmennukseni toimii? Aluksi voit vapaasti laittaa mailia osoitteeseen: valmentajatommi@gmail.com. Kunhan olen kartoittanut tarpeesi, niin aloitan tekemään ohjelmia n. 4 viikon jaksoissa.  Verkkovalmennukseni poistaa useimpien ongelman treeniin liittyen: Systemaattisuuden puutteen.  Verkkovalmennukseni tyytyväisyysprosentti on ollu 100% ja jo tänä vuonna on lyöty lukkoon koko ensi vuoden valmennusta. Asiakkaan tyytyväisyys ja tavoitteiden saavuttaminen on minulle tärkeimpiä asioita.  Hinta alkaen 80 euroa / kk.  Varoitus: Voi sisältää riippuvuutta! ;-) 

tiistai 31. lokakuuta 2017

Keskikroppa liike, joka oikeasti toimii!

Jos sinne keskivartaloon haluaa voimaa, joka siirtyy hyvin mihin tahansa harrastukseen, ryhtiin ja arjen askareisiin, niin tässä on sellainen liike: Yhden käden salkunnosto. Liike on kokonaisvaltainen keskikropan liike, jossa suoritustekniikka on tärkeä:
- Hartiat alhaalla molemmilta puolin. Kuvittele, että toisella puolellakin olisi paino.
- Veto ilman kropan kiertoja, suoralla selällä
- Veto pystysuoralla yläkropalla eli enemmänkin kyykätään paino ylös ilman isoa vipuvartta selästä.
- Rauhallinen liike, ei nykäisyjä.
Liikkeen idea ei ole mahdollisimman pitkä liikerata, vaan nimenomaan lyhyempi. Videolla näytän liikkeen tehtynä farmarisalkulla, mutta koska monelta salilta ei sellaista löydy, niin käytän yleensä asiakkaideni kanssa liikettä isolla käsipainolla tai kahvakuulalla tehtynä, joka on step-up laudan tai muun korokkeen päällä sivussa. Vielä parempi variaatio on tehdä tangolla, tanko sivulla korotettuna noin polven korkeudelle voimaräkissä pinnojen päällä, levypainojen päällä tai vaikkapa kahden step-up laudan päällä, joita lähes jokaiselta salilta löytyy.