sunnuntai 18. kesäkuuta 2017

Treeni järkeväksi, treeni järjestelmälliseksi

Yksi asia jota itse en voi sietää on "treeni tyhmyys". Mitä tällä tarkoitan? Tarkoitan niitä haitallisia treenejä ja ajattelutapoja harjoittelusta. Varmasti kaikki on näihin joskus syyllistynyt, mutta jos syyllistyy jatkuvasti, eikä ota mistään oppia, niin se on typeryyttä parhaimmillaan ja siksi siitä nyt kirjoitan, koska se tulee aiheuttamaan henkilökohtaisen haitan lisäksi mm. sairaspoissaoloja ja muita kuluja. Nytkin tiedän henkilöitä, ketkä ovat parhaillaan pitkällä sairaslomalla, koska ajattelutapa on "vain kova treeni merkitsee!". Toinen hyvä esimerkki on, kun välistä kuulee "lihakset ovat ihan sairaan kipeät ja on täytynyt ottaa särkylääkettä, joten on treeni kyllä ollut tehokas ja mennyt perille". Treeni on mennyt perille, kun harjoittelussa tapahtuu nousujohteisuutta, joka vaatii hiukan pidempää aikaväliä, että sen huomaa, kuin yksi treeni. Tottakai treenin kuuluu olla kovaa ja kuuluu tuntua, mutta siinä kuuluu olla JÄRKI ja sen kuuluu RAKENTUA SYSTEMAATTISESTI YLÖSPÄIN. Randomit teot ruokkivat random tuloksia.

Järjestelmällisessä treenimallissa kuuluu huomioida tiettyjä asioita, joista kirjoitan pian lisää. Siihen asti muista: Treenaa kovaa, treenaa järkevästi!


tiistai 16. toukokuuta 2017

Työhyvinvointi

Töissä vietetään niin iso aika elämästä, että siellä jaksamiseen on syytä panostaa kunnolla! Voisin kertoa hieman omasta taustastani tähän aiheeseen liittyen. Minulla on itselläni kertynyt 0 saikkupäivää tähän ikään ( 30 v. ) mennessä. En missään nimessä sano, että en tule olemaan koskaan saikulla, ladon vain faktoja tiskiin. Olen myös Tullinkulman työterveyslääkäreiden suosittelema liikuttaja, joten asiantuntijat sieltäkin puolelta tukevat hyvin tätä tärkeää kokonaisuutta.

Kun tätä on tehnyt 2010 vuodesta alkaen, niin oppia on kyllä tullut lisää. Ei riitä, että yritys tarjoaa jonkun paikan ja jonkun ajan, jolloin työntekijät voivat käydä hoitamassa hyvinvointiaan. Kaikki eivät yksinkertaisesti pääse samoja aikoja paikalle ja kun paikalle tullaan liian harvoin, niin ei synny tulosta ja tulee vain kiukku, kun mahdollisuuksia ei saa käytettyä. Tämä on helposti ehkäistävissä hieman erityylisellä lähestymisellä, joka takaa sen, että kun yritys panostaa työhyvinvointiin, niin se panostus maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin!

Teen yrityksien kanssa yleisesti 6 - 12 kk sopimuksia, että tuloksen saa selkeästi esiin. Myös lyhyempi kokeilujakso on mahdollinen!



Yhteys ja tiedustelut: 040 756 2775 tai valmentajatommi@gmail.com




perjantai 5. toukokuuta 2017

Painonnosto helpoksi

Painonnosto koostuu tempauksesta ja työnnöstä ja on olympia laji. Tekniikkaa täytyy noissa liikkeissä hioa kauan, että ne tulee kuntoon. Entä, jos ei halua hioa kauaa, mutta haluaa silti saada painonnostoliikkeiden hyötyjä? Tee liikkeistä suoraviivaisia voima versioita, kuten voimatempaus, jossa tanko voidaan vetää maasta tai riipunnasta päänpäälle suoraa linjaa pitkin, ilman vartalon kontaktia. Voimatempaus vahvistaa ja rakentaa myös hyvin lihasta etenkin epäkkäisiin ja olkapäihin. Koska liikkeessä on vähemmän tekniikkaa vaativia ominaisuuksia suoraviivaisuuden takia, niin sitä voi tehdä myös hieman pidemmilläkin toistoilla tai vaikkapa osana circuit harjoitusta.







keskiviikko 19. huhtikuuta 2017

Kohti 2017 kisoja!

Kilpailukausi lähenee taas voimamiesurheilijalla tai oikeastaan harrastelijaksi tykkään itseäni kutsua. Urheilun otan vakavasti, kun on sen aika eli tällä hetkellä 3 - 4 x vko menee päivästä se 1 ja puoli - 3 tuntia treeniin, riippuen mitä on luvassa ja siihen pyöräilyt salille n. 90 min. koska sali, jossa voin näitä hommia hoitaa on kauempana, mutta sinnehän sitä mennään, missä ne hommat hoituu. Harrastuksen vastapainona on sitten työ muiden liikuttajana Elixialla tällä hetkellä ja lisänä oman toiminnan kautta.

Treenit ovat menneet tänä vuonna todella hyvin. Nyt olen mennyt ihan omilla ohjelmilla, mutta ilman voimamiesurheiluun erikoistunutta valmentajaa en olisi välttämättä saanut näin järkevää kokonaisuutta aikaiseksi tähän lajiin. Joten, kun paljon puhun osaavien valmentajien käytöstä, niin teen itse myös niin. Saan samalla aina itse myös heiltä oppia omaan työhöni ja se on sijoittamista parhaimmillaan.

Nyt on 1 kk aikaa 20.5 järjestettäviin voimamiesten sm kisoihin, jossa kilpailen alle 80 kg sarjassa ja sen tiedän, että vastustajat / vihulaiset tulevat olemaan kovia. Siellä tulee sellaista 170 kg maastavetäjää... siis YHDELLÄ kädellä 170 kg maastavetäjää vastaan. Lieneekö joku vetänyt enemmänkin otevoimailun kisoissa, joissa noita tehdään. Myös ylempien sarjojen körmyläiset / ihmishirviöt tulevat mukaan noihin kisoihin. Siellä onkin sellaista ukkoa mukana, että sarjoja ei tehdä tangoilla, vaan taloilla, kuten: http://www.tampere-talo.fi/

Mukavasti tarttui myös talvikaudella pattia runkoon ja onkin mielenkiintoista nähdä noin ulkoisestikkin, että mitä sieltä alta kuoriutuu, kun paino tippuu kisapainon lukemiin.





Hyviä treenejä kaikille!

lauantai 8. huhtikuuta 2017

Kova treeni lyhyessä ajassa?

Lämmittelyn jälkeen laita tankoon 70 - 80 % maksimista kuorma ja tee jokaisella alkavalla minuutilla 2 - 5 toistoa. Tee liikettä 8 - 15 minuutin ajan. Huom! Muista aloittaa kevyesti, koska tämä käy isoissa liikkeissä raskaaksi, kun minuutit etenevät ja laatu halutaan säilyttää hyvänä! Aloita mieluummin ensimmäisellä kerralla 8 - 10 minuutista ja 70 % maksimista kuormalla ja siitä seuraavalla kerralla ylöspäin. Tämä systeemi toimii erityisen hyvin isoissa tankoliikkeissä, kuten kyykyt, punnerrukset, vedot, kehonpainoliikkeet ja olympianostot. Tämä tuo myös mukavan keskittymisen itse tekemiseen, kun seuraava sarja alkaa jo pian, etkä kerkeä ottamaan selfietä sarjojen välissä. 


Tässä oma suoritukseni etukyykyllä ja kuten puuskutuksesta kuulee, niin alla on jo useampi minuutti. 




torstai 2. maaliskuuta 2017

Eläkeläisten liikunta

Minulla oli ilo vetää eläkeläisryhmälle liikuntaa 4 vuoden ajan 2 x viikossa. Parhaimmillaan ryhmässä oli kymmenisen liikkujaa. Mukavinta oli se, että ryhmä pystyi pikkuhiljaa edistymään ja sai myös selkeitä tuloksia aikaan, vaikka ikää oli lähes jokaisella yli 70 vuotta. Parasta oli se, että he eivät valittaneet, vaan tekivät. Muutaman kerran valitusta tuli, kun sumpit oli loppu, mutta siitä on syytäkin valittaa!

Sanomani tässä on: Liike on parasta lääkettä ja sen lääkkeen pitää olla kaikkien saatavilla.







Kiitos kuvien malleille Raija, Raili, Paula, Reiska ja muulle ryhmälle!

PS. Toivottavasti virallinen vara ohjaaja Rale muistaa vetää kovia treenejä, kun kesä lähestyy!

perjantai 24. helmikuuta 2017

Kova treeni vs. kova tulos

Tämän hetken yksi trendejä on kovan "rääkkitreenin" ihannointi. Hiki ratkaisee sen kuka on treenannut kovimmin! Tottakai kovasti kuuluu treenata ja siinä samalla hiki irtoaa, mutta siinä treenissä kuuluu olla JÄRKI! Kuka tahansa saa lihakset kipeiksi ja hien pintaan kovalla treenillä, mutta onko tavoite kova treeni vai kova tulos? Fakta on tämä: Ei se yksittäinen treeni, vaan se kokonaisuus ratkaisee!